Användarvillkor

Köpvillkor Filterhuset.se

Allmän Information

Följande köpvillkor är anpassade för internetförsäljning på www.filterhuset.se och är gällande för privatkunder som är 18 år fyllda och bosatta i Sverige. Filterhuset.se erbjuds av Danfilter ApS, Farum Gydevej 75, DK-3520 Farum, Danmark, momsnummer DK10062527. Här gör vi alltid vårt bästa för att ge dig en bra köpupplevelse varje gång du handlar hos oss. Vi älskar vårt jobb och det avspeglas i vår service. Visst kan fel uppstå, men dessa vill vi alltid rätta till så alla parter blir nöjda.

Filterhuset och Danfilter följer givetvis alla regler och lagar inom e-handel. Detta innebär bland annat att dina rättigheter som konsument ska upplysas. Våra köpvillkor är därför både långa och omfattande. Det är inte en indikation på att vi har många klagomål eller försöker frånskriva oss vårt ansvar, utan tvärt om - vi vill upplysa dig som konsument om dina rättigheter och se till att du alltid får bra service.

Våra köpvillkor i korta drag:

  • 30 dagars ångerrätt. Ångrar du ditt köp har du rätt att få pengarna tillbaka
  • Tre års reklamationsrätt. Är produkten defekt byter vi till en ny.

Kontaktuppgifter kundtjänst:

Telefon: 084-031 22 66
E-mail: info@filterhuset.se

Beställning

En beställning görs enkelt och säkert på Filterhusets hemsida och du bekräftar din beställning när du genomför sista steget i kassan. Härmed blir du också ansvarig för att betala för din beställning. Du mottar ett e-mail med din orderbekräftelse strax efter genomförd beställning, med viktig information som ska sparas. Alla ordrar behandlas omgående och det kan således inte företas ändringar i en lagd order.

Våra produkter

Ett filter från Filterhuset är producerat i enlighet med den europeiska standarden EN799:2012 samt den internationella standarden ISO 16890. Det är din garanti för att vi följer gällande EU-standarder för partikelfiltrering, dammansamling samt tryckfall över filtret.

Vi arbetar endast med europeiska kvalitetsråvaror i vår interna produktions- och utvecklingsavdelning. Vi kontrollerar kvaliteten från början till slut och kan alltid garantera dig ett filter av hög teknisk standard med lång hållbarhet.

Filterhuset producerar filter till alla ventilationssystem för bostäder. Ett filter från Filterhuset är precis på samma nivå som ett filter från producenten av ventilationssystemet. Vi arbetar kontinuerligt med optimering. Därför kan ett filter från Filterhuset prestera bättre än originalet. Det kan i sin enkelhet förklaras med att vårt mål är att leverera det bästa filtret som kan produceras. Hos Filterhuset är vi överbevisade om att kvalitet betalar sig och därför hittar du endast filter av högsta kvalitet på Filterhuset.se

Notera att vissa produkter använder modellbilder eller filter med mindre variationer i förhållande till den produkt du får. Bilden kommer alltid att vara tydligt markerad med "Modellbild".

Leverans - gratis vid köp över 300 kr

När du handlar för över 300 kr erbjuder vi gratis frakt till ombud. Filterhuset skickar hemleveranser med PostNord och leveranser till ombud med Bring. Vi erbjuder hemleverans till privatpersoner och företag samt leverans till ombud.

Leveranskostnad:

  • Hemleverans (privat eller företag): 89 kr, 40 kr för beställningar över 300 kr
  • Leverans till ombud: 49 kr, gratis för beställningar över 300 kr

Leveranstid

Vi levererar normalt din order inom 2-5 arbetsdagar, men den specifika leveranstiden framgår på varje produktsida. Vi ska leverera beställningen utan onödiga förseningar, dock senast 30 dagar efter att beställningen är gjord.

Vi försöker alltid att hålla dig uppdaterad kring leveransstatus och om vi av någon anledning inte kan leverera inom vår normala leveranstid. Vi lagerför eller beställer alla produkter som erbjuds på hemsidan, men det kan hända att en vara blir slutsåld. Detta kan bland annat hända i samband med erbjudanden, rea, helger, helgdagar och semestrar. Om din beställning överstiger vårt lager tillverkar/beställer vi omedelbart nya varor. I dessa fall kan vi tyvärr inte erbjuda vår normala leveranstid. När din order är på väg till dig mottar du ett e-mail med information om din leverans samt spårningsinformation.

Transportskada och leveransförsening

Vi ansvarar för din beställning till dess att du fysiskt mottar den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt, utan onödig försening, kontakta kundservice på info@filterhuset.se. På liknande vis är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna i tillfälle av att du skickar varor i retur

Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom vår kontroll kan Filterhuset inte anses vara ansvariga för förseningen och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte särskilt har avtalats mellan parterna eller följer av tvingande lagstiftning.

 

Betalning

Hos Filterhuset kan du betala tryggt med betal- och kreditkort. Följande kort accepteras: Mastercard, Visa och Eurocard. Betalar du med kort blir pengarna först debiterade när beställningen lämnar vårt lager.

Alla priser är angivna i SEK och inklusive moms. Avgifter för frakt kan tillkomma, se avsnittet angående leverans i dessa köpvillkor. Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

Ångerrätt och returer

Hos Filterhuset är du garanterad en trygg och säker e-handel. Du har som konsument 30 dagars ångerrätt och kan få återbetalning för din order. Filterhuset har gjort det enkelt att returnera varor, då man kan köpa returfrakt via vår hemsida. Frakt köps genom Shipmondo. Och beloppet dras från kundens fordran.

Ångerrätten gäller i 30 dagar från den dag då du mottar din produkt. Du ska inom 30 dagar efter mottagandet av din order meddela oss att du ångrar ditt köp. Du kan meddela oss via telefon 031-308 80 82 eller e-mail på info@filterhuset.se. I ditt meddelande ska du tydligt göra oss uppmärksamma på att du önskar nyttja din ångerrätt. Du kan också använda dig av vår ångerblankett som du hittar nedan, eller konsumentverkets standardformulär för ångrade köp, som du hittar här. Du kan inte nyttja din ångerrätt genom att neka mottagande av din order utan att i förväg ha meddelat oss om detta. Har du köpt flera produkter av oss i en och samma order och ångrar delar av ditt köp kan du skicka en eller flera produkter i retur till oss. Notera att du inte får fraktkostnaden återbetalad om du endast ångrar en del av ditt köp.

Återbetalning

Om du ångrar ditt köp blir du återbetalad samma belopp som du betalade för den returnerade produkten. Du är endast ansvarig för minskat varuvärde som skett till följd av annan hantering än den som krävs för att fastslå produktens egenskaper och funktionalitet. Du kan med andra ord testa produkten så som du skulle ha gjort i en fysisk butik, men inte ta produkten i bruk, om du önskar returnera produkten. Är varan hanterad på annat vis än ovan beskrivet betraktas den som använd, vilket betyder att du vid ångrat köp endast får en del eller inget av köpesumman återbetalad. Det avgörs av produktens handelsmässiga värde. Det kan i vissa fall innebära att du endast får fraktkostnaden återbetalad.

Vid ångrat köp blir du återbetalad utan onödig försening och senast 14 dagar från att du meddelat oss att du ångrat ditt köp. Återbetalningen sker genom samma betalmetod som du använde när du gjorde ditt köp. Vi kan hålla inne betalningen fram till dess att vi får produkten i retur, såvida du inte innan dess kan framvisa dokumentation över att produkten är tillbakaskickad.

Vid ångrat köp ska du skicka din vara till:

Filterhuset.se
Farum Gydevej 65
3520 Farum

Om du väljer att returnera ett paket och inte använder vår returportal måste du skicka ett mail med information om att ett paket är på väg tillbaka till oss. Du måste skicka mejlet till info@filterhuset.se, kom även ihåg att inkludera spårningslänken för returpaketet.

Vi tar inte emot paket som levereras till ombud eller som skickas med efterkrav.

Reklamationsrätt

Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum då du mottar din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Filterhuset eller som på annat sätt uppvisar fel.

Om du reklamerar en felaktig produkt efter mer än 6 månader från det att du mottog varan är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetalad den summa du betalat för varan. Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt, utan onödig försening, efter att felet har upptäckts. Reklamation inom 2 månader från det att felet upptäcks anses alltid vara gjord inom skälig tid.

För att reklamera en produkt ber vi dig att först kontakta oss på info@filterhuset.se eller 031-308 80 82 och beskriva problematiken så tydligt som möjligt. Av kundservice kommer du att få vidare instruktioner kring hur processen för reklamation ska gå till. Du ska som kund naturligtvis inte betala eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt när det gäller en reklamation som godkänts av Filterhuset.

När du returnerar den defekta varan, vänligen beskriv problemet så detaljerat som möjligt. Vi tar inte emot varken paket som skickas till ombud eller paket som skickas med efterkrav.

  • Kom ihåg att alltid informera om reklamationsorsak samt ditt ordernummer
  • Vid kreditering returneras pengarna automatiskt till ditt kreditkort
  • Reklamationsrätten räknas från den dag då du mottar paketet från Filterhuset

I samband med en giltig reklamation står Filterhuset.se för rimliga kostnader i samband med returen. Kom ihåg att alltid få ett kvitto på att du har skickat paketet. Vi rekommenderar alltid att du använder returetiketten som du får med i paketet. Har du tappat bort returetiketten kan du kontakta Filterhuset, så skickar vi ut en ny till dig.

Tvistlösning

Tvist mellan Filterhuset och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas av Allmänna reklamationsnämnden kommer vi att följa nämndens beslut. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Du kan också upprätta ett ärende via EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

ODR – Online Dispute Resolution

Filterhuset följer nuvarande EU-lagstiftning, inklusive det nya ODR-systemet.
Det nya klagomålssystemet fungerar på så sätt att konsumenterna skickar in sina klagomål direkt på ODR-webbplatsen, varefter det automatiskt översätts till det aktuella språket och vidarebefordras till webbshoppen i fråga. Webbshoppen har då möjlighet att trycka på en grön eller röd knapp, beroende på om de accepterar klagomålet eller ej.

Den gröna knappen skickar klagomålet till en lokal tvistlösningsnämnd utanför domstolssystemet.

Systemet är utformat för att skydda konsumenten och göra det enkelt att klaga på en webbshop. Hos Filterhuset är missnöjda kunder lyckligtvis ingenting som hör till det vanliga, då vi alltid gör vårt bästa för att lösa alla frågor tills du är helt nöjd.

Enligt de nya EU-reglerna måste vi länka till ODR-system, men vi uppmuntrar dig att kontakta Filterhuset.se om du inte är nöjd med våra produkter eller tjänster. Du hittar ODR här.

GDPR - Personuppgiftspolicy

För att du ska kunna ingå ett avtal med oss behöver vi registrera information om dina personuppgifter samt din köphistorik. Det innefattar bland annat namn, adress, telefonnummer och e-mailadress samt information om ditt ventilationssystem.

Vi registrerar och ger vidare dina personuppgifter till PostNord för att kunna leverera produkten till dig. Detta är nödvändigt för att PostNord ska kunna utföra den beställda tjänsten. Filterhuset använder även Trustpilot för recensioner av köpupplevelsen. I detta fall ges dina personuppgifter vidare till Trustpilot som skickar ut inbjudningar till att lämna recensioner om Filterhuset. För att recensera Filterhuset hos Trustpilot behöver du vara upprättad som användare på Trustpilot. När du blir det ingår du ett avtal med Trustpilot och accepterar deras personuppgiftspolicy.

Vi har utöver detta flera samarbetspartners som sparar och behandlar personuppgifter. Dessa samarbetspartners behandlar endast personuppgifter för vår räkning och de får inte använda dem till något annat ändamål.

Personuppgifter registreras hos Danfilter Aps samt hos våra samarbetspartners och sparas i fem år från din senast placerade order.

Som kund hos Filterhuset.se har du alltid rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter. Du har även rätt att få veta vilka uppgifter vi har registrerade om dig. Dessa rättigheter har du i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) och du kan invända mot behandlingen genom att kontakta oss via info@filterhuset.se. Henrik Friis, verkställande direktör, är dataansvarig (GDPR-ansvarig) hos Filterhuset.


Du hittar en komplett version av vår personuppgiftspolicy här.

Cookies på Filterhuset.se

Filterhuset använder sig av cookies. Cookies är små textfiler som sparas på din dator för att öka användarvänligheten på sidan. Cookies gör det enklare för dig att handla i webbshoppen. De hjälper dig till exempel att komma ihåg ditt användarnamn, ditt lösenord samt de produkter du lägger i varukorgen. Filterhuset.se sparar inga skadliga filer på din dator. Våra cookies är endast till för att förenkla din köpupplevelse i webbshoppen.

Nyhetsbrev och användningen av din e-mailadress

Som kund hos Filterhuset måste du alltid ange din e-mailadress. Vi kan endast behandla din beställning om rätt adress anges. Detta beror på att din orderbekräftelse, ditt kvitto och information om leveransen skickas via e-mail. Vi använder din e-mailadress för att skicka information om din beställning samt erbjudanden avseende liknande produkter och tjänster i vårt produktsortiment. Detta görs i enlighet med marknadsföringslagen.

Du kan alltid välja att avsluta prenumerationen på ytterligare e-mail från Filterhuset via länken längst ner i våra e-mail.

Om du väljer att avsluta prenumerationen kommer din e-mailadress att tas bort permanent från våra e-maillistor.

Kampanjer

Vi håller löpande kampanjer och under dessa perioder kan en längre leveranstid förväntas, både under och efter kampanjen.

Senast uppdaterad

Filterhusets köpvillkor uppdaterades senast den 2022-11-24.