FAQ
Jag vet inte vilket filter/system jag har.
- Leta reda på ditt ventilationssystem (det sitter ofta på taket, i källaren eller i skafferirummet).
-Undersök vilket år ventilationssystemet är ifrån (du hittar ofta årtal + systemnamn och modell på ventilationssystemet).
- Hitta systemnamnet på den lilla kontrollpanelen (sitter ofta i köket eller skafferirummet).
- Mät dina filter för att hitta den rätta storleken (så att du är helt säker innan du beställer. Måtten står inne på alla våra produkter på hemsidan).
- Bestäm dig för vilken filtertyp du vill ha (se de olika filtertyperna nedan).
- Undersök hur många filter du behöver till just ditt ventilationssystem.
Läs mer om de olika filtertyperna här:
Standardfilter
Pollenfilter
SafeAir
Kolfilter (för att ta bort dålig lukt)
Om du skulle ha ett ventilationssystem som vi inte har filter till i vår butik är du välkommen att kontakta oss för att höra om dina möjligheter.
Kan jag byta filter själv?
Ja. Ventilationssystem är skapade så att användaren enkelt kan byta ut sina filter själv.
Om du är osäker har vi även skapat några instruktionsvideor som visar hur du kan byta filter på några av de allra vanligaste ventilationssystemen. Videorna kan du se på vår YouTube-kanal här.
Är du fortfarande osäker kan du hitta mer information i manualen eller kontakta vår Kundtjänst för att få mer hjälp.
Var är mitt ventilationssystem?
- Taket
- Skafferirum/teknikrum (oftast i ett förvaringsrum)
- Ett gömt utrymme i taket i hallen
Om du fortfarande är osäker på var ditt ventilationssystem är placerat kan du följa rören i din bostad – de leder dig till det.
Åt vilket håll ska mitt filter vara vänt?
På våra Pollen- och SafeAir-filter finns det en pil. Denna pil ska vara vänd in mot korsväxlaren.
Ett standardfilter ska alltid vara vänt med den blå sidan uppåt och den vita sidan mot korsväxlaren.
Ett Ecoblue-filter är ett standardfilter, så även det ska vara vänt med den blå sidan uppåt och den vita sidan mot korsväxlaren.
På vår YouTube-kanal har vi skapat videor som visar ett filterbyte av de vanligaste filtren, där du kan se åt vilket håll ditt filter ska vara vänt.
Om du har ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta våra filterexperter.
Jag har mottagit två olika filter – hur ska de placeras i mitt ventilationssystem?
Om du har köpt ett annat filter än ett standardfilterset ska du ha det finaste filtret på sidan för friskluftsförsörjning, dvs. på den sida där luften kommer in utifrån och blåser in i ditt hem.
Standardfiltret ska sitta på den sida där luften sugs ut från bostaden. Ett litet tips för att ta reda på vilken sida som är den för ingående luft är att på vintern är detta filter kallt, medan filtret på utsugssidan är varmt.
På sommaren kan det sitta blad och insekter på insugssidan, medan utsugsfiltret bara är smutsigt av vanligt hushållsdamm.
Vi har tagit fram videor som visar hur ett filterbyte kan se ut i några av de vanligaste ventilationssystemen.
Du är även välkommen att kontakta vår Kundtjänst som gärna hjälper dig.
Varför sitter det två filter i systemet?
Du behöver alltid två filter vid ett filterbyte. Ett till insuget och ett till utsuget. Önskar du en bättre filtrering av de partiklar som kommer in i ditt hem rekommenderar vi att du monterar antingen ett Pollenfilter eller ett SafeAir-filter på insugssidan av ditt ventilationssystem.
Vid utsuget räcker det att sätta in ett standardfilter, då det primära syftet med detta filter är att hålla ditt system fritt från det damm och smuts som sugs ut från din bostad.
Hur beställer jag varor från Filterhuset.se?
Börja med att hitta de varor du vill köpa. Om du är osäker på vilket filter du ska använda kan du få hjälp på vår Hitta Filter-sida. Här hittar du också en översikt på våra filtertyper, som du även kan läsa mer om här.
Vi rekommenderar alltid att du väljer ett finare filter, som vårt Pollenfilter eller vårt SafeAir-filter, i insuget där luften kommer in i ditt hus. I utsuget räcker det att montera ett Standardfilter, då det endast ska hålla ditt ventilationssystem rent från smuts och damm.
När du vet vilka filter det är som du ska använda kan du söka fram det i de blåa ”Hitta ditt filter här”-rutorna.
Klicka på det filter du önskar, välj antal och lägg till filtret i din varukorg. När du har beställt det du vill ha går du vidare till din varukorg (du hittar varukorgen uppe i högra hörnet).
Nu ska du bara slutföra din beställning:
- Lägg till eventuell rabattkod och klicka på knappen Till kassan
- Fyll i din kundinformation
- Välj önskad leveransmetod
- Välj önskad betalningsmetod och slutför köpet
Du kommer nu att få ett bekräftelsemail från oss till mailadressen som du har angivit vid beställningen och du får sedan ditt paket inom ett par dagar.
Vilka betalningsmetoder kan jag använda?
Betalning sker med faktura via Qliro, betal-/kredit-/kontokort via Qliro, eller direktbetalning via Trustly. Du kan även välja att betala via PayPal. Läs mer i köpvillkoren om de betalsätt du kan välja bland.
Vid betalning med kort eller PayPal reserveras köpebeloppet på ditt konto vid beställningstillfället och debiteras ditt konto när beställningen skickas från oss. Vid en direktbetalning via Trustly debiteras ditt konto direkt.
Kan jag får ett bättre pris?
Leveranstid och frakt
Det tillkommer en fraktavgift på 49 kr för brev och postpaket till privatperson, oavsett hur mycket eller lite man beställer. Vid val av andra leveranssätt är fraktavgiften den som anges i kassan där du väljer fraktsätt.
Filtret passar inte. Kan jag reklamera produkten?
Om du fått en felaktig eller fellevererad vara eller ber vi dig kontakta kundtjänst via info@filterhuset.se så vi kan rätta till eventuellt fel. Transportkostnaderna för returfrakt och ersättningsleverans sker naturligtvis utan kostnad för dig.
För att du ska ha rätt att göra gällande ett fel på varan, felleverans, transportskada eller en vara som var trasig vid leveranstillfället måste du reklamera felet inom skälig tid (2 månader) från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamerar du inte inom tre år från det att du tagit emot varan förlorar du rätten att åberopa felet.
Jag har ångrat mig. Kan jag returnera min beställning?
Om du vill ångra ditt köp ber vi dig kontakta kundtjänst via info@filterhuset.se. Vid utnyttjande av ångerrätten bekostar du själv returfrakten.
För att kunna ångra köpet måste varan vara i väsentligt oförändrat skick när den returneras. Detta betyder att varan endast får ha förändrats i obetydlig grad från tidpunkten då du tog emot varan. Alla tillbehör som du tog emot tillsammans med varan ska inkluderas i returförsändelsen. Du har rätt att undersöka varan som du har köpt. Undersökningen måste dock utföras med varsamhet och inte göras mer omfattande än vad som är nödvändigt. Du har rätt att öppna förpackningen om det behövs för att undersöka varan. För förbrukningsprodukter krävs dock att plombering, skyddsplast och dylikt inte får vara bruten.
Är era filter lika bra som ett originalfilter?
Det filter som du fick med i ditt system är av den grövsta filterklassen och lever bara precis upp till filterkraven. Önskar du därför ett hälsosamt och rent inomhusklimat för dig och din familj rekommenderar vi att du byter till ett bättre filter, i en finare filterklass. Vi har följande filterklasser med bättre filtrering:
Pollenfilter
SafeAir
Du behöver alltid två filter vid ett filterbyte. Önskar du en bättre filtrering rekommenderar vi att du monterar antingen ett Pollenfilter eller ett SafeAir-filter på insugssidan av ditt ventilationssystem. På utsugssidan räcker det att sätta i ett standardfilter, då det primära syftet med detta filter är att hålla ditt system fritt från damm och smuts.
Behöver jag ett bättre filter?
Vi rekommenderar även att du använder ett finare filter om du eller någon annan i hemmet lider av allergier. Ett finare filter filtrerar till exempel bort pollendamm. Vid allergier kan du antingen välja att använda vårt Pollenfilter (filterklass F7) eller ett filter med en ännu finare filtrering, som vårt SafeAir-filter (filterklass F9).
Vad är skillnaden mellan ett SafeAir-filter och ett SafeAir Plus-filter?
SafeAir Plus-filtret kommer antingen med ett separat kolfilter, som ska placeras under SafeAir-filtret i ventilationssystemet, eller också kommer det som ett SafeAir-filter där kolfiltret är monterat i förväg.
Hur farlig är röken från en vedspis för dig och din familj?
Men hur farlig är röken från en vedspis egentligen för hälsan?
Röken förorenar faktiskt hemmen i villakvarter i lika hög grad som de mest trafikerade vägarna i landets största städer. Os från vedspisen är därför ett generellt problem som berör oss alla.
De skadliga mikropartiklarna i röken kan tränga ned i lungorna, övergå till blodkärlen och förorsaka sjukdomar som lungcancer, hjärt- och kärlsjukdomar samt luftvägsproblem som astma och lunginflammation i den del av lungorna som heter bronkerna (kronisk bronkit).
I vår kunskapsblogg ger vi råd och vägledning om hur du kan uppnå det bästa, mest optimala och hälsosamma inomhusklimatet, samt vilka försiktighetsåtgärder du bör vidta i samband med att du eldar i din spis - eller om grannarna eldar.
Vad är ett pollenfilter?
Ett pollenfilter är egentligen ”bara” ett bättre och finare filter. Pollenpartiklarna är mindre än vad ett standardfilter kan fånga upp. Därför kallas de finare filtren ofta för ”pollenfilter”.
Egentligen borde vi bara kalla det grovfilter och finfilter. Alla filter testas enligt EN/ISO-standard för partikelfiltrering. Ett standardfilter kallas för ett "grovfilter klass 4", medan ett pollenfilter kallas för ett "finfilter klass 7" – förkortat G4 och F7.
Ett F7-finfilter fångar upp många fler av de små skadliga partiklarna i luften runt omkring oss. Det gäller inte bara pollen, utan även trafikföroreningar, rök från vedspisar, damm och andra föroreningar. Om du vill ha renare luft i ditt hem, och därmed säkerställa dig själv och din familj ett bättre och hälsosammare inomhusklimat, bör du alltid välja ett pollenfilter till insuget i ditt system. Ett pollenfilter ger lite mer motstånd i luftflödet. Därför har den också en större yta än ett standardfilter, för att kompensera för motståndet.
I de flesta moderna ventilationssystem går det att använda pollenfilter i frisklufts-/ insugssidan. Om du besväras av brandlukt från din egen eller grannens skorsten kan du dra nytta av vår kombination av pollenfilter och aktiv kol (vårt kolfilter). Detta filter tar bort både de skadliga partiklarna och lukten.
Här hos Filterhuset har vi också utvecklat ett ännu bättre filter, med en ännu finare filtrering, som heter SafeAir. Vårt SafeAir-filter är i filterklass F9 och kan därför filtrera bort ännu fler hälsofarliga partiklar från ditt hem.
Kan jag dammsuga mitt filter?
I stället rekommenderar vi hos Filterhuset att du löpande kontrollerar ditt filter och byter ut det vid behov, vilken kan variera beroende på var din bostad är placerad och ditt hems behov i övrigt.
Vi rekommenderar att du går in och läser mer om när och hur ofta ditt filter bör bytas här.
Kan jag tvätta mitt filter?
Nej. Om du tvättar ditt filter förstörs filterstrukturen i det. Kombinationen av damm och vatten kommer att lägga sig som en lerig massa på ditt filter. Om du vill vara säker på att ditt filter lever upp till kravspecifikationen och fungerar som förväntat är det bättre att byta ut det istället för att tvätta det.
Du kan läsa mer om när och hur ofta du ska byta dina filter här.
Hur ofta ska jag byta filter?
Det är svårt att ge ett exakt svar på när ditt filter ska bytas ut.
I teorin håller ett filter för evigt, förutsatt att luften är 100% ren, men det är den ju tyvärr inte. Filtrets livslängd beror på hur mycket damm som filtreras bort och filtret ska bytas när det är fullt. Om du har ett fint filter fångar det naturligtvis upp fler partiklar än ett grovt filter och det håller längre än ett grovt filter.
Det kan vara stor skillnad på hur mycket damm det finns i och runt ett hem. Det är därför viktigt att du kontrollerar ditt filter regelbundet och byter det vid behov. Systemproducenter rekommenderar vanligtvis att du inspekterar ditt filter var tredje månad. Det är vår erfarenhet att ett filter, vid normal användning, håller i mellan tre och sex månader.
Du kan enkelt se om filtret behöver bytas ut genom att titta på den rena sidan av filtret. Är filtret missfärgat av damm som trängt igenom och är det annars fullt av damm, så ska det bytas ut. Är renluftsidan av filtret rent och vitt kan du tryggt behålla filtret ett tag till.
Läs mer om tecken på att du bör byta ditt filter här.
Vilka är tecken på att mitt ventilationssystem inte fungerar längre?
- Om du upptäcker kondens på dina rutor är det ett tecken på att ditt ventilationssystem inte fungerar optimalt eller att dina filter är tilltäppta.
- Om ditt system låter eller vibrerar mer än vanligt är detta också ett tecken på att det inte fungerar optimalt. En möjlig lösning på detta kan vara att ett filterbyte.
Det är viktigt att du kollar upp om ditt filter behöver bytas, då ett helt igentäppt filter kan ligga till grund för att ett ventilationssystem inte fungerar som det ska. Du kan läsa mer om filterbyten här.
Om ditt ventilationssystem ändå inte fungerar optimalt rekommenderar vi dig att kontakta en sakkunnig som har kännedom om ditt ventilationssystem.
Det sitter en dammring på väggen runt mina intagsrör. Är det något fel med filtret?
Ja. Om du upptäcker en dammring kan detta helt klart vara ett tecken på att ditt filter ska bytas.
Vi rekommenderar att du inspekterar ditt system var tredje månad för att kontrollera filtrens kvalitet. Du kan välja att ha ett standardfilter i ditt system, men du kan också, i samband med ett filterbyte, överväga att uppgradera till ett finare filter, som ger dig ett bättre och renare inomhusklimat. Se till exempel vårt SafeAir-filter eller vårt Pollenfilter.
Vad är GDPR?
Förordningen har nr 2016/679. I Sverige ersätter GDPR den tidigare PUL (Personuppgiftslagen).
Vad innebär GDPR för dig?
Den generella tanken bakom GDPR är att ge dig som privatpersoner rätten till dina personuppgifter. Varje företag som hanterar personuppgifter som direkt eller indirekt kan identifiera dig som individ ska på ett tydligt sätt informera dig om hur personuppgifterna samlas in, varför insamlingen sker, var de lagras, och hur de används inom företaget och hos eventuella affärspartners. GDPR ger dig ökad rätt att styra över dina personuppgifter. De mest centrala områdena i denna rättighet är:
- rätt till information
- rätt till rättelse av personuppgifter
- rätt att motsätta sig profilering
- rätt till anonymisering av personuppgifter
- rätt till dataportering av personuppgifter
- rätt till registerutdrag över personuppgifter
I vår Integritetspolicy kan du läsa om hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR.
Hur hanterar ni rätten till information om mina personuppgifter?
Hur hanterar ni rätten till tillägg i eller rättelse av mina personuppgifter?
Du har alltid rätt att rätta felaktiga uppgifter och även lägga till saknad information om den är relevant i samband med vår hantering av dina personuppgifter. Du kan själv ändra vissa av dina uppgifter genom att logga in på Mina sidor på vår hemsida.
Du kan också be om ändring av uppgifterna genom att ta kontakt med vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com.
Hur hanterar ni om jag motsätter mig profilering med hjälp av mina personuppgifter?
Vi kan komma att utföra vissa analyser baserade på dina kunduppgifter som till exempel syftar till att placera dig i någon typ av kundkategori eller kundsegment (exempelvis ”kund som köper tonerprodukter”). Den typen av analyser gör vi för att kunna ge dig en personligt anpassad upplevelse när du besöker vår hemsida och relevanta erbjudanden i olika marknadsföringskanaler.
Du kan alltid begära att vi inte använder dina personuppgifter för denna typ av profilering. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Hur hanterar ni rätten till anonymisering av mina personuppgifter?
Du har rätt att få dina personuppgifter anonymiserade i våra system. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
När du begär anonymisering av dina personuppgifter raderar vi de personuppgifter som direkt eller indirekt kan identifiera dig som individ. Radering sker under förutsättning att det inte finns några ekonomiska eller juridiska förehavanden mellan dig som kund och iPiccolo AB, t.ex. obetalda fakturor, att det inte finns någon rättslig förpliktelse för iPiccolo AB att behandla uppgifterna eller någon annan laglig grund för behandlingen.
Hur hanterar ni min rätt till dataportabilitet?
Du har rätt att vända dig till oss och begära att få dina personuppgifter överförda för användning på annat håll. Personuppgifterna ska då överföras i ett i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Överföringen kan ske till dig eller direkt till någon annan angiven Personuppgiftsansvarig. Du kommer att få en sådan dataportering utförd inom en månad efter vi har tagit emot din begäran.
Om du vill få dina personuppgifter överförda ska du skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Hur hanterar ni min rätt till registerutdrag?
Registerutdraget innehåller information om vilka personuppgifter vi hanterar, varifrån dessa uppgifter kommer, vad som är ändamålet med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna kan lämnas ut till. Vi skickar registerutdraget via e-post till din e-postadress.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om GDPR eller hanteringen av mina personuppgifter?
Vart kan jag vända mig om vi inte kommer överens vid en eventuell tvist?
ARN:
www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Du kan även vända dig till EU-kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning (European Commission Online Dispute Resolution, EU ODR):
https://ec.europa.eu/odr